Tuesday, April 7, 2009

hilang arah

aku hilang arah
huh..

sejak kebelakangan ini aku asyik terfikirkan masalah yg tak habis2 menjelma
bagi kebanyakan orang masalah datang dan berlalu pergi
tapi
bukan bagi aku
masalahku datang dan terus bertambah tanpa berkurang

adakalanya aku terfikir untuk 'give up' dan membiarkan masalah yg dtg tanpa memikirkannya..
tapi aku fikirkan kembali.
ini bukan aku yang sebenar
diri aku yang sebenar bukan begini
aku tak boleh nak hipokrit terhadap diri aku sendiri

kadangkala aku terfikir
mengapa Allah uji aku sebegini
masalah demi masalah menimpa
biarpun satu masalah telah selesai
satu masalah lain pulak mnjelma
tapi..
aku redha dengan ketentuanNya..
mungkin ini balasan terhadap aku kerna lalai dalam mentaati suruhanNya
atau ujian Allah terhadap hambanya


mendekati final exam ini hatiku semakin keliru
aku terkenangkan semula perkara yang berlaku sepanjang semester dua aku di UiTM ni..
hmmm..
HILANG ARAH!
itu yang aku boleh ungkapkan mengenai apa yang berlaku pada diriku
tidak seperti semester satu yang lepas
aku begitu bersemangat untuk belajar
tambahan pula target aku ketika itu adalah untuk mendapat anugerah Dekan di UiTM setiap sem dan paling tinggi Anugerah Naib Canselor
namun itu semua harapan semata-mata

memang aku akui keputusan aku di semester satu begitu memuaskan
dengan pointer 3.7 aku berjaya mendapat anugerah yang aku idamkan
itupun dengan berkat usaha serta doa kedua ibu bapaku juga
kejayaanku itu membakar lagi semangatku untuk meneruskan pencapaian sedemikian di semester 2
apatah lagi rakan seperjuanganku yang belajar di politeknik Mukah, Adzahari mendapat pointer 4.0
aku begitu bangga dengan sahabat karibku ini
dia lah yang banyak membantu aku, memberi galakan, menguatkan semangat dan yang penting menjadi tempat buatku melepaskan segala permasalahan di hati..

namun semester dua yang bakal berakhir ini mungkin tidak akan membawa makna yg besar bagiku
sebab aku telah kehilangan arah sejak bermula sem lagi
mungkin permasalahan yang menimpa membuatku begini
semangatku kian luntur
pudar dalam arus wahana yang melanda diriku
sesekali ku sesali apa yang terjadi pada diriku
namun itu semua tidak mampu menyelesaikan kekusutan di dalam hati

kini..
aku menyimpan satu harapan
harapan untuk memperoleh 3 pointer above
aku dah tak kisah kalau tak beroleh 3.5 ke atas
mungkin di lain sem aku boleh
tetapi bukan sem ini
kerna byk pelajaran yg dah tertinggal
kelas yang banyak tidak dihadiri
markah test yang kebykkannya 'failed'

hmm
biarkan saja
apa yg aku perlu lakukan sekarang hanyalah berusaha untuk final ini
aku tak nak hanyut lagi

kepada sahabatku
adzahari yang kini berada di politeknik mukah,
amir yang kini berada di politeknik kuching,
mazuan yang berada di tingkatan enam smt sejingkat,
amin yang berada di kolej matrikulasi labuan
dan
razak yang berada di politeknik mukah,
truskan kecemerlangan anda di sana
aku mendoakan kejayaaan anda semua wahai sahabatku
jgn hilang pedoman
jgn jadi seperti diriku yang hanyut ini
doakan lah aku berjaya menempuhi final exam ini
kerna pengharapan itu pasti
namun keputusan yg membuahkan segalanya


No comments:

Post a Comment