Friday, April 10, 2009

kawan + nama= variasi

kawan..
aku ade ramai kawan
sejak kecil lagi aku suke berkawan
tak kisahlah spe dye..
perempuan ke, laki ke, miskin, kaya, baik, jahat...
sume aku berkawan
bagi aku tak kisah laa nak berkawan ngan sape pon..
walaupun berkawan dgn orang yang perangai tak baik sekalipun,
mane tau satu hr nanti dye akan berubah
dan yang baik tak slalunya akan trus baik..
semua manusia ini same jer di sisi Allah..
yang membezakan hanya keimanan dan ketaqwaan jer..
bagiku
jgn nilai seseorang dr luaran
yang jahat tak semestinya keras hati
mungkin lagi lembut hatinya dri orang yg lembut..

bercerita pasal kawan nie mcm2 name kawan yang aku ade..
bukan laa name sebenar tapi panggilan yang pelik2 yang kadang-kadang menggelikan hati
waktu aku tingkatan satu dulu aku ade kawan name cuak..
padahal dye tak secuak yg disangka
ade gak name duet.. hehe.. mcm nak berkaraoke jer..

waktu aku kat sekolah berasrama lagi ramai name panggilan yang pelik2...
cicak, penyu, duku, toyol, cuet, mr.bean..
Mr.Bean??
haha..
tu gelaran untuk member aku yang keding n perangai mcm mr.bean..
aku sendiri pon kat sarawak budak2 panggil aku moon(bulan)
yg tue mmg name timangan aku sejak kecil..
dlm family aku hanye mak aku yang panggil aku D..
kat semenanjung nie aku bawak name adiey..
bukan tak suke panggilan moon, tapi sesekali nak gak dipanggil name adiey tu..
baru market..
hehe..
takde r..
sebenarnyer name tu famous sgt kalau aku gune..
sbb name tu laa aku jadik famous kat skolah..
haha..
bukan nak kembang hidung lebih lagi nak bangga diri..
tpi itulah kenyataan..
name tu besar ertinya bagiku..

berbalik kepada crita kawan..
sem dua nie aku duduk luar, jd NR
kwn rumah aku perangai sume giler2..
tpi sume memahami..
seperti satu family yg tak bley berpisah..
adib, amar, syatbi, azfar, pulut(nie lagi satu name pelik), feek, arif n atiq..
tu la member umah aku kat penang nie..

kalau nak member online plak
yang paling slalu aku on9 n bg comment d.d_athirah..
hehe.. d.d, jgn mare adiey letak name dd kat cni..
pastu mmber2 yang bru kenal dlm internet laa..

aku ade gak kawan yang aku gelar sahabat..
sahabat nie kategori susah senang bersame..
sahabat aku paling rapat adzahari, amir, amin, mazuan, razak..
aku n dye orang nie mcm satu bond yang tak boleh dipisahkan..
kemane jer kiteowank pergi akan sentiase bersame..
tu dlu lah.. waktu kat sekolah..
aku masih contact ngan dye orang lagi..
walupun sekarang sume da terpisah jauh dek kerna mengejar ilmu..
adzahari n razak sekarang kat poli mukah, sarawak
amir kat poli kuching, sarawak
mazuan kat smt sejingkat(form 6) kuching, sarawak
amin kat matrikulasi labuan, sabah
dan aku??
hmm...
aku terdampar di semenanjung
di sebuah pulau bernama pulau pinang..
mengejar cita-cita tuk menjadi engineer berjaya
sama seperti sahabat perjuanganku yang lain
memasang angan-angan untuk sama-sama berjaya
insyaAllah..
Amin..

begitulah kawan
setiap orang pasti mempunyai kawan masing-masing
kehidupan tanpa insan bergelar kawan tentunya sunyi sepi..
bak kata amar, ia umpama nasi goreng tanpa perencah
bagiku ia seperti sambal tanpa asam,
ibarat kari tanpa garam
umpama air minuman tanpa gula..
kurang sempurna...

4 comments:

  1. adiey
    name dd pon sesat gak ekk.
    hehe.
    ndak papa
    feymes gak
    org bace blog adiey,bace name dd jgk
    hehe
    :)

    ReplyDelete
  2. eh ade pic
    smart ah adiey tyme nie..
    rmbut kemas
    skrag ape cer?
    serabut ekk..

    :P

    ReplyDelete
  3. time tue kat sekolah lagi..
    kalu dd perasan sume budak rambut botak..
    tulah peraturan sekolah lame adiey dlu..
    tu dkt asrama time tu..

    ReplyDelete